A hit és az imádság stresszoldó hatása...
II. A hit és az imádság segítő ereje
A boldog élet egyik alapvető feltétele az,
hogy az ember ne csak a saját hangját hallja, ne csak a saját gondolataiba és
érzéseibe temetkezzen bele, hanem az, hogy meghallja a külvilágból érkező
hangokat. Először is a másik ember szavát, másodszor Istennek a felé érkező
üzenetét, s mindkettőt fontosnak tartsa, ám közben még is meg kell valósítania
a felülről való vezéreltséget. Ugyanis Isten állandó, változatlan valóság,
szava igaz és tiszta, telve jósággal és szeretettel. Az ember azonban változó
valóság, érzelmek, indulatok, törekvések, célok alá rendelve, bűnnel a szívében
a rosszra és jóra való hajlandósággal. Ezért a keresztyén ember egyetlen
lehetősége, hogy az egyetlen biztos pont mellé rendelje magát, aki nem más,
mint Isten. Isten az egyetlen állandó jó, ezért kell Hozzá mérnünk mindent, s
lehet segítségünk a negatívumokból való kilábalásra és a megmaradásra. Ehhez
meg kell találni a belső csöndességet, a lelki mozdulatlanságot, hogy Isten
hangja hallható legyen, és szava majd a mozdulatlanságból a mozgásba vigyen.
A stresszoldás
alapja: az imádság és hit, mert van benne bizalom és remény. Az áldott
kommunikáció Istennel, amikor szívünk és lelkünk teljessége megnyilatkozhat
Isten előtt. Páratlan és kivételes lehetőség, mert szólhatunk Istenhez. Ezért
lényeges, hogy az imádságra szánt idő minőségi és megélt legyen. Ha imádkozunk,
akkor valóban imádkozzunk. Nem foglalatoskodunk a házi munkával, nem járkálunk,
nem osztjuk meg a figyelmünket. Az összekulcsolt kéz azt szimbolizálja, hogy a
kezünk tétlen a munkára. A becsukott szem a befelé figyelést segíti – nincsen
semmi szín, ragyogás, mozzanat, ami akár egy pillanatra is magával ragadná a
figyelmünket.
Az
imádság idejét a belső elmélyedés jellemzi, a külső csend, a zavartalanság,
hogy a nyugalom lelki állapotába kerüljünk. Mert csak így tudunk igazán
megszólalni, őszintén és összeszedetten, és így juthat el hozzánk Isten
Szentlelkének lágy fuvallata, érintése. Olyan ez mintha az erdő rengetegében
megállnánk, és hagynánk a fák ágai között átszűrődő fény utat találjon hozzánk,
s a szellő finoman cirógatná az arcunkat. Ehhez az élményhez azonban meg kell
állni, rá kell szánni az időt, mert csak így tudjuk a maga teljességében
átélni.
Az
imádság idején külsőleg csend és mozdulatlanság vesz körül, hogy a mennyei kommunikáció
megvalósulhasson: Isten szól hozzánk. Valami fontos történik, életünket
megváltoztató adás. Azt érezzük, hogy egyre könnyebbé és tisztábbá válik az
életünk. Ugyanis az Isten előtti leborulásban minden napvilágra kerül. A
terheink, a próbáink, a kísértéseink, a bűneink. A rosszat, ami bennünk van,
legyen az lelki seb, amit kaptunk, legyen az lelki seb, amit a másik okoztunk,
feltárhatjuk, elmondhatjuk, megbánhatjuk Isten előtt. A negatívumból pozitívum
lesz. Nem úgy, hogy átkozmetikázzuk a rosszat, hanem bevalljuk és bocsánatot
kérünk. Mennyivel másabb ez annál, mikor az ember egyszerűen csak meg nem
történté akarja tenni bűnét, vagy a rosszat kimagyarázni és jó színben
feltüntetni. A rosszból csak úgy lehet jót kihozni, ha a bűnt bevalljuk, megbánjuk
és ott lesz bennünk a határozott akarat a változtatásra. Milyen nagy ajándék,
hogy az imádság erre alkalmat nyújt! Milyen nagy ajándék, hogy mi Isten előtt
nem csak kiborulhatunk, sorolva napestig a bajokat, hanem leborulhatunk, s
kérhetjük segítségét, hogy kipótolja erőtlenségünket, hogy megmentsen, hogy az
eseményeket úgy irányítsa, hogy abból épülés, gyógyulás fakadjon. Fontos, az
imádság tehát nem kiborulás, hanem leborulás Istent előtt.
Ha
ez megvalósul, ha érezzük Isten szeretetét és közelségét, akkor a szívünk
kinyílik. Elfogadjuk a Szentlélek pozitív ösztönzését, az Ige tanácsát, Isten
felénk való szavát. Megtesszük, amit Istenünk kér, még ha nehéz is. A
keresztyén imádság összefonódik a Bibliaolvasással, mert a Szentírás az, amiből
konkrétan és egyértelműen feltárul előttünk Isten szava, ami nem emberi, hanem
Lelkétől ihletett, és alkalmas életünk hiányainak kipótlására.
A
nyitott ember pedig a maga természetességében ráhagyatkozik Istenre. Azt tartja
jónak, amit az Úr. Azt követi, amit Isten hirdet. Bízik benne, mert érzi a felé
áradó szeretetet, melegséget. Milyen csodálatos, hogy gyermekek lehetünk, mert
van Mennyei Atyánk, s valóban gyermeki hittel hagyatkozhatunk rá!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése