Egy törékeny alak tűnik fel a
szemed előtt egy képen. Egy törékeny női alak, kinek arcán már mély barázdák
rajzolódnak ki. Ajka mosolyog. Szeme sugárzik. Fejét leomló fehér kendő
borítja. Mintha egy angyalt látnál, ki földre szállt. Nem angyal ő, csak egy ember.
Ember, hibákkal, szenvedéssel, gyötrődéssel, éppen úgy, mint te. Ember, akinek
lelkén mégis a szeretet és a jóság fénye ragyog.
Nézed
képet, a múltra vetül tekinteted, sorra veszed mindazt, amit ez az ember maga
mögött hagyott. A szeretet női misszionáriusa volt ő, aki otthont alapított az
árváknak és a leprásoknak, segítette azt, aki hajlék nélkül, kitaszítottan élt,
és kereste az élet értelmét. Sok elismerő jelzőt fogalmazhatsz meg, mert Teréz
anya nem volt sem érzéketlen, sem közömbös ember. Az együttérzés lángolt benne,
de a bántó szavak tüze őt is égette. A bántó és vádló szavak tüze, melyek
sokszor kiforgatták és felforgatták életét. De túllátott ezen, és még az
ítéletet is mellőzte, mert az ítélet szerinte csak a szeretet hűlt helye.
Nézed a képét,
olvasod az írásait. Lelked magasba emelkedik. Lángolsz, mert érzed jónak lenni
jó, s jónak érezve magad adhatod tovább a jót, a szeretetet, a békét. Teréz
anya példa a jóra, mely erős és megingathatatlan, és túléli a rosszat, a
mérhetetlen lelki szenvedést, amivel megpróbálja a Föld és az Ég. Azt a
szenvedést, amit az egyik ember okoz a másiknak felelőtlenül, át nem gondolt,
indulatból fakadó szavaival, vagy éppen nagyon is tudatosan és megfontoltan
mondott mondataival, hogy a fehér mégse látszódjék fehérnek, legyen szürke,
fekete a másik szemében. Hisz így a világban való lelki zűrzavar és
összevisszaság tűnik természetesnek, és a rossz elfogadása is könnyebb. Mert a jó
is rosszként van bemutatva. S aki keresi a jót, olykor nem találja. A gonosz
pedig célt ér. A gonosz, aki nem érti, és nem érzi, hogyan élhet olyan ember,
aki valóban képes az önzetlen és áldozatos szeretetre? Hogyan élhet olyan
ember, akinek a fontos a másik, és önként adja oda idejét, erejét, szívének
szeretetét? Hogyan élhet olyan ember, akinek van célja, amit nem az önzés, hanem
az áldozatosság vezérel – még ha ez ritka is és hitetetlennek tűnik is?
Nem
vagyunk egyformák. Van, akit a szeretet éltet, a másokon segíteni akarás. Van,
akit csak az indulat vakít, és nem ismert mást csak önnön egoizmusát. Ez utóbbi
képes a legrosszabbra is: az angyalt ördögnek mondani.
Teréz
anya nem volt tökéletes, csak egy ember volt, aki kész volt a szeretetre.
Milyen szép és sokat mondó jelző, hogy anya. Mert édesanyaként fogadta magához
a leprást, a szegényt, az árvát. Otthont, kórházat alapított, hogy a
kitaszított valahova, hol szeretet és gondoskodás van, mégiscsak tartozzon. A
család volt számára a legfőbb érték, mert a szeretet az otthonban kezdődik. De
ha már nincsen idő egymásra, elkezdődik a világ békéjének a felbomlása. Hitte,
hogy a legfontosabb az ember életében a szülő és az otthon, a valahová, a
valakihez való tartozás érzése.
Mindezeket
végig gondolva, talán benned is kiált, hogy millió ember hontalan a világban,
mert nincsen lelki otthona, és olyan, mint a gyökeret nem eresztett, vagy a
gyökerestől kitépett fa. S milyen közel van ehhez a magány és a kivetettség
érzésének megtapasztalása. Nem lehet hát fontosabb dolgod, mint az, hogy
otthonra találj, és megteremjen benned az Istentől való jóság, szeretet, mely
belső békét hoz neked és reménységgel ajándékoz meg.
Teréz
anya szavai és tettei az élet szörnyűségei között az élet szépségéről és
pozitív lehetőségeiről szóltak, és szólnak ma is – melyek bármennyire Isten
közelébe emelnek, sokaknak mégis kényelmetlenek. Kényelmetlenek, mert Teréz
anya a rossz gyökerét az egoizmusban látta, és a hagyományos értékek mellett
foglalt állást, és ez nem divatos, nem kívánatos, nem gazdaságos. Ezért voltak
és vannak, akik a legkönnyebb utat választották: Teréz anya megbélyegezését. A
Patheos című ateista lap Teréz anyát 2015-ben a Pokol angyalának nevezi, mert
vélelmezi, hogy vallási fanatikus volt, aki sikkasztott, diktátorokkal
barátkozott és a kórházaiban rossz körülmények uralkodtak. Mit lehet erre
mondani? Azt, hogy a papír mindent elbír. Még ezt is. Mindent le lehet írni, és
annak az ellenkezőjét is. A nyilvánvaló jót rossznak és ördöginek beállítani.
Mert egyeseknek kényelmetlen az isteni jóság és szeretet jelenléte a másik
emberben, ami megmutatja, hogyan lehet jóvá lenni és jót tenni. Ám tudjuk,
ehhez sok erő kell. A jó embereknek azért, hogy a gonoszság és a hitetés
erőivel szemben kitartsanak a jó mellett és ne lankadjanak. Ne adják fel az
isteni jóságba vetett hitet és azt, hogy érdemes tenni, fáradni érte.
Van,
hogy te is elbizonytalanodsz olykor, hisz ember vagy. A jóságba vetett hit
olykor meginog. Valóban érdemes tenni, fáradni, kitartani? Nem lenne könnyebb
közömbösnek és tétlennek maradni? Nem, mert önmagad veszítenéd el, és nem
lennél boldog sohasem. Legyen hát közöny, meg nem értettség, elutasítás, rossz
esetben tisztességtelen és nemtelen támadás, akkor se add fel az jóságba és
szeretetbe vetett hitedet, folytatnod kell az utad, úgy ahogyan Jézus, úgy
ahogyan Teréz anya tette. Mondani bármit lehet, s leírni is, állíthatnak
bármit, a fontos mégis az, hogy te tudod és érzed a Menny angyalának szegődtél,
s cselekszed a jót és a szépet Istenért és a másik emberért.
„Az ember érthetetlen,
logikátlan és önző.
NEM FONTOS,
SZERESD ŐT!
Ha jót teszel,
önös céljaidnak tudják be.
NEM FONTOS,
TÉGY JÓT!
Ha megvalósítod céljaidat,
hamis barátokra és őszinte
ellenségekre lelsz.
NEM FONTOS,
VALÓSÍTSD MEG CÉLJAIDAT!
A jót, amit ma teszel,
holnapra elfelejtik.
NEM FONTOS,
TÉGY JÓT!
A tisztesség és az őszinteség
sebezhetővé tesz.
NEM FONTOS,
LÉGY ŐSZINTE ÉS TISZTESSÉGES!
Amit évekig építettél,
egy perc alatt romokba dőlhet.
NEM FONTOS,
ALKOSS!
Pórul járhatsz,
ha segítesz az embereknek.
NEM FONTOS,
SEGÍTS NEKIK!” (Teréz
anya)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése