2017. április 9., vasárnap

A raktáros

A raktáros felügyeli a rábízott javakat. Számon tartja azt, ami érkezik, ami van, amit elvisznek. Felelősségteljes munka. A vállalat pedig megbecsüli a becsületes munkát.
A raktáros munka egyhangú, helyhez kötött, mint a legtöbb foglalkozás. Ám a lélek szabad, és kilép a raktár szűkös és poros helyéről, és szárnyal. Mert az a raktáros, akiről most írok, különleges ember volt. Munkája közben, mikor nem zavarták és csak őrizte a rá bízott javakat, szanszkritül tanult, héber, görög, latin és kínai szerzőket fordított. Esszéket és tanulmányokat írt. Mindezt ekkor még csak ő olvasta, mert írásai nem jelenhettek meg nyomtatásban. A vállalati ünnepségeken zongorázott, a főnökét felkészítette az érettségire. Tanult és okos ember volt a raktáros, egyetemet végzett.
Korábban újságíró is volt, sőt a Fővárosi Könyvtár könyvtárosa. Később csak a segédmunka és a raktárosi pozíció jutott neki. Nem a tehetségével, a tájékozottságával, végzettségével volt a probléma, hanem a gondolataival. Kimondta, leírta, amit gondolt, egyszerűen és tisztán. Nem valami vagy valaki ellen, csak önmagát adta. Próbálta megragadni az élet lényegét, még a madarak éneke is beszélt neki. „Megértettem. Megértettem a madár énekét, és megértettem, hogy Orpheusz dalára a madarak miért figyeltek, és megértettem, hogy Szent Ferenc a madaraknak prédikált. Egyszerre magától értetődő lett számomra, hogy a madarak éneke nemcsak művészet és zene, hanem értelmes beszéd és gondolat is, mint az emberi nyelv, csak szebb. A kis Akhilleusz, ahogy a fekete rigót magamban elneveztem, három ütemben elmondta nekem hősi szívének minden titkát, sorsának heroikus misztériumát, s nagy tette elragadtatását, a szenvedélyes és önfeláldozó lendület természetfeletti szépségét.” – írja a raktáros.
            Jól értette és érezte a lélek működését, reális képet adott az emberről. Megfogalmazása és látásmódja nem volt szokványos, minként a létezés kérdései felé való érzékenysége sem. Az olvasó személyiségét akarta megszólítani. Írásaival fel akarta ébreszteni a tisztánlátást, hogy az ember a létezés magasabb fokára eljusson. A művészetet és a tudományt ötvözte. Megfogalmazásainak íze és zamata van, a betűk között lüktet a lélek. Vonzása van. Nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Kritikus, ironikus és humoros. Fehér humorával a sötét erőket leplezi le, és karikírozza. Fájdalmasan állapítja meg, hogy „az egyén tudatos tevékenységének a helyébe a tömeg tudattalan tevékenysége lép.” „A tömegben az egyéni tudat megsemmisül.” Egyetlen lehetőség, hogy az egyén vigyázzon magára, és ne merüljön el a létezés örvényében a diktatúra és a kényszer ellenében. Ehhez a maszkot le kell tenni. „Mindenki tudja, hogy az ember csak akkor van, ha a maszk eltűnik. A maszk azonban drága – drágább, mint az ember. Mert az ember ingyen van, a maszkért fizetni kell. Ingyen? – Igen: hangsúlytalanul, egyszerűen, tisztán és józanul. Fizetni kell? – Igen: a hangsúlytalanságot, egyszerűséget, tisztaságot, józanságot fel kell adni. Ezért drágább maszk és ezért kell. Mert sokba kerül. Előkelőbb, hamisabb, játékosabb, gazdagabb, megtévesztőbb. Ez az, amit a maszk igazságának hívnak. A maszk igazsága nem arra vonatkozik, amit elmond, mert amit elmond, az hamis; hanem arra, amit takar, mert az igazat takarja.”
            A raktáros őszinte és józan ember volt. Nem hordott maszkot. A külsőség nem vakította el, meglátta a lényeget. Ezért nem maradhatott könyvtáros. Osztályidegen lett. A kommunista kultúrpolitikát képviselő Keszi Imre és Lukács György sorozatos támadásai után B-listára került, állásából felfüggesztették, és raktáros lett. Ám a sors fintora, hogy többnyire ma nem Keszi Imre és Lukács György tollából olvasunk írásokat, hanem a raktároséból, a raktáros Hamvas Béláéból. A felfüggesztőkre ki emlékezik ma már?
            A raktáros ma is itt van, mert írásai üzennek, és megállítanak, hogy közelebb vigyenek a lét megélésének teljessége felé. Mire való a böjt például? Érdekes kérdés az idei böjti időszak végén. Hamvas Béla így közelíti meg: „A magány és a böjt mágikus állapot. Általában nem szokták tudni. A félénkek és a kislelkűek az egyetlen vallásos böjtnapokat is szédelegve viselik, mint az érthetetlen büntetést és közben folyton az evésre gondolnak. A börtönben a teljes böjt, vagy a kenyér és a víz, kínzás. Pedig a törvény eredetileg azért rendelte el, hogy a fogolynak a böjt alatt tisztultabb belátásra alkalmat adjon. Huszonnégy óra egyébként még arra se nagyon elég, hogy a böjt hangulata kifejlődjék. Nem elég, hogy a szüntelen emésztés félig ittas állapotában levő emberi szervezet kijózanodjék és az érzékenyebb hangoltságra képes legyen. Mondom, egyáltalában nem vagyok okkult, de még vallásos sem. Csak azt fogadom el, amit az intelligencia teljes nappali világosságában meg tud nézni. A zárlatot azért választottam, mert tudom, hogy azt, amit meg akarok érteni, csak ebben a mágikus állapotban vagyok képes megközelíteni. Ebben a magánnyal és böjttel megtisztított fokozott érzékenységben. Régebben többször koplaltam, néha megesett, hogy nem kényszerűségből és azokra a fényes pillanatokra, amelyek a kedélyen többször villámszerűen felragyogtak, nagyon is jól emlékszem. Most e pillanatokra volt szükségem. Világosságot, világosságot, amiből sohasem lehet elég. A táplálék csak felében elégít ki, másik felében hiányérzést kelt. Az újabb és újabb izgalom kívánsága a jóllakottság másik oldala. Az ételből is, mint az ismeretből, az ember vég és megállás nélkül minél többet eszik, annál többet és többet és többet kíván.”
             A raktáros munka nyugalmas. Teret ad a befelé fordulásnak, a szemlélésnek és ezzel együtt a csendnek, mely a lélekben gyümölcsöt terem. Áldás vagy átok, ami Hamvas Bélával történt? Emberileg nézve lehet átoknak mondani, hiszen többre lett volna hivatott. Ám ő nem csüggedt, gondolkodott, írt, alkotott. Az átok áldássá lett, mert írásai által kitörölhetetlen nyomot hagyott. Nyomot hagyott a „raktáros.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése