2017. február 15., szerda

Az életről és a halálról

Olyan sok tragédiával szembesülünk. A halál oly közeli, mint maga az élet. Mégis az embernek az lehet a benyomása, mintha védettséget élvezne a halál ellen. Mintha kivétel lenne alóla, és őt nem érhetné utol a végzete. Egy tragikus buszbaleset, egy gázolás, egy hirtelen rá törő betegség, egy egyszerű rosszullét, melyből már nincsen kiút. Az ember úgy érzi, mintha ez ellen lenne védettsége. De valójában nincs. Tudjuk, de nem hisszük el. Pedig van figyelmeztetés, hogy az élet, az életünk egyszer véget ér. Bár azzal előre sohasem lehetünk tisztában, hogy mi fogja jelenteni a végzetünket, és mi következik a halál után, miután a szívünk nem dobban már.
A Biblia azt tanítja, hogy lesz feltámadás, végítélet, és a jók – mondjuk most így leegyszerűsítve – Istenhez jutnak és megismerik az örök életet. Aki keresztyén, az komolyan veszi ezt. S igyekszik a krisztusi szeretet és jóság jegyében élni. Nem úgy, hogy úgy beszél, mintha Krisztus követe volna, hanem úgy is cselekszik, mintha Krisztus kinyújtott karja volna. Tele van szeretettel, jósággal és irgalommal. Nem fizet a rosszért rosszal, és még lehetne sorolni, mit és hogyan tesz. De talán nem szükséges.
A fontos az, hogy tisztában legyünk azzal, hogy tétje van annak, hogy miképpen élünk, milyen a szívünk és a lelkünk valósága. Minden nehézség és megpróbáltatás ellenére én ma is azt vallom, hogy a jó gyümölcsöt fog teremni. Már itt a földi életben is. Aki jó lélekkel és szívvel halad előre, mondhatjuk úgyis, hogy Krisztusban való hittel, annak lesz hatása és eredménye. Még akkor is, ha mást mondanak, mint ami valójában van. Lehet letagadni, eltagadni, attól még a jó jó. Csak az emberi szó festi át másra. Ahogyan Krisztus esetében is történt. Elég csak arra gondolni, hogy mit tett és mit mondott messiási küldetésének három esztendejében és mindezt miképpen állították be, mikor perbe fogták, elítélték és keresztre küldték. Jézus szolgálata minden emberi fondorlat ellenére még 2000 év után is fénylik és hatással van. Hatással arra is, aki csak olvassa mindazt, amit a Biblia ír róla.
Mit jelent ez számunkra? Egyszerűen azt, hogy lényeges az, hogy milyen az életünk lelki tartalma és minősége. Lényeges, mert csak a jó, a krisztusi lélek halad előre és terem gyümölcsöt. A lehetőség az ilyen ember előtt mindig kiszélesedik, megsokasodik. Még akkor is, ha már emberileg nézve azt gondolnánk, hogy elfogyott körülötte a levegő és beszűkült minden. Azután mégis megtörténik a csoda, és kinyílik minden, és az ember szépen és könnyedén halad előre. Könnyedén, miután megszenvedte már a krisztusi útját.
Nem biblikus, de számomra mégis sokat mond az indo-iráni vallásos elképzelés, amely szerint az ember énje (dáená) a halált követően átkel egy hídon. A híd a világ közepén található, ami összeköti az Eget és a Földet. A jók és a gonoszak szétválogatása vagy a híd előtt vagy a bejáratánál történik. Az átkelés a hídon már maga az ítélet, ugyanis a híd az igaz ember lába alatt kiszélesedik, de ha istentelen közeleg, olyan keskeny lesz, akár a borotvapenge.
A gonoszok lába alatt egyszer elfogy út, semmivé lesz, nem jutnak előre. A jó emberek előtt azonban kiszélesedik, és nem várt lehetőségek haszonélvezőivé válnak. Ez igaz a földi és az eljövendő életre. Mert csak a jók öröklik és kapják meg az életet, a gonoszok – az indo-iráni megfogalmazás szerint – a kezdetek nélküli sötétségre jutnak.
Én nem vágyom a sötétségre, semmilyen értelemben. Csak a fényre. De nem vagyunk egyformák. Elfogadom. Tanulom, hogy különbözőek vagyunk. Értem, hogy van jóság és gonoszság, s milyen döntő az, hogy az ember mi mellett teszi le a voksát, míg földi életének múló napjai nem peregnek lesz egészen. Használjuk ki az időt, mit kaptunk! Használjuk ki a jóra, hogy a híd egykoron majd kiszélesedjen a lábunk alatt, és ne legyen olyan keskeny, mint a borotvapenge!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése