Ki
mit szeret? – e fontos kérdés mégis ott lüktet benned, ami nehézzé akkor válik,
ha túltekintesz a tárgyi világon, a felszínnek mondott valóságon és az
emberben a kikutathatatlannak tűnő lelket veszed alapul. Az érzéseket,
melyeknek legtöbbször csak a csúcsa látszik. A gondolatokat, mikről csak
sejtésed lehet, hisz még a szó is kevés, hogy körülírja, elmondja az ember mit
érez, gondol, akar és szeret. Akkor hát honnan tudhatod meg, hogy mit rejt a
másik ember lelke? Mitől lesz boldog? Mitől csillog az ember szeme? – kérdezed,
és hirtelen a „hogyan” jut eszedbe. Rádöbbensz, hogy a „hogyan” visz a másikhoz
egészen közel - ahogyan beszél, ahogyan mozdul, ahogyan rezdül az arca. Ahogyan
mondja, amit mondani akar vagy kell. Érted, érzed, hogy a „hogyan” a lényeges.
A mondanivalónak van külső formája:
a szavak, amelyek megformálják a valóságot, a valóságodat. De mindez csak akkor
lesz igazán beszédes, ha a „hogyan”-ra is figyelsz. S így tárul fel az igazi
világ, tetten érve a szeretet, a közömbösség, a gyűlölet mozdulatát. Csak
figyelni kell. Figyelni a szavakon túl és át a rezdülésekre, mit a másik ember
ad át. Figyelni szemének csillogására, arcának mimikájára. Figyelni
hanglejtésére, hangsúlyára, tempójára. S máris leplezetlenül áll előtted a
másik ember, még akkor is, ha nem vagytok közeli ismeretségben, ha nem ismered.
Pár nappal ezelőtt a kisfiam iskolai
szavalatra készült. Meg kellett tanulnia Az alföld című verset. Elvonult a maga
csöndességébe, és csaknem fél óra múlva előbújt rejtekéből azzal a boldog
megelégedettséggel, hogy már tudja is a verset, és felmondja nekem. Gyorsan
elhadarva fel is mondta. S már lépett is volna tovább, hogy ennek a terhét
letudta. A lecke ki van pipálva. Ám ekkor megálltunk egy pillanatra. Kértem,
hogy maradjon még, és beszélgessünk. Beszéljünk erről a versről. Mert a versnek
van lelke. Azt nem lehet csak felmondani, azt el kell mondani. Felolvastam
neki. Kissé meghatottan. Mert az Alföld az Alföld – az én szülőföldem is, úgy,
mint Petőfinek. Eszembe ötlött, hogy már diákkoromban hányszor mondogattam
magamban az első kettő és az utolsó versszakát, mert a sajátomnak éreztem.
Mintha a lelkemből született volna.
„Mit
nekem te zordon Kárpátoknak
Fenyvesekkel
vadregényes tája!
Tán
csodállak, ámde nem szeretlek,
S
képzetem hegyvölgyedet nem járja.
Lenn az
alföld tengersík vidékin
Ott
vagyok honn, ott az én világom,
Börtönéből
szabadúlt sas lelkem,
Ha a
rónák végtelenjét látom.
...
Szép
vagy, alföld, legalább nekem szép!
Itt
ringatták bölcsőm, itt születtem.
Itt
borúljon rám a szemfödél, itt
Domborodjék
a sír is fölöttem.”
Az
Alföld az otthonom, a bölcsőm, a gyermekkorom, az ifjúságom, a szabadságom.
Olyan végtelen, mint a tenger. Mintha az égig érne, egészen a JóIstenig. Az
Alföld maga a csoda, ami a végtelenségével ölel körül. Szépek a hegyek, a
völgyek, de szívemig nem érnek. Csak az Alföld.
Ahogyan olvastam a verset, kisfiam
áhítattal figyelt. Nem is az volt a fontos megjegyzése, hogy ő ilyen szépen nem
tudná elmondani, hanem az a közbevetése, hogy „Anya, én a hegyeket szeretem.” A
hegyeket, és nem az Alföldet. De mégis ezzel együtt el kell mondani a verset.
Azt a verset, ami Petőfinek az Alföld iránti szerelméről szól. Mert szerelem
ez, ami a szülőföldhöz köt, ami lángolás, izzás, hol a tűz nem emészt meg,
hanem táplál, erőt és biztonságot ad.
Kértem a kisfiamat, hogy mégis
próbálja meg elmondani a verset. Gondolja végig, hogy miről szól a vers.
Képzelje el, és mondja úgy, mintha ott lenne, amiről beszél. Ágoston
belekezdett. Szépen szavalta. Már nem hadart. Nem sietett. Szüntet tartott, és
voltak hangsúlyok is a szavakon. Elmondta, ahogyan kellett. Szabályos volt
sokáig, egészen addig, míg el nem jutott a következő versszakokhoz:
„A
csárdánál törpe nyárfaerdő
Sárgul
a királydinnyés homokban;
Odafészkel
a visító vércse,
Gyermekektől
nem háborgatottan.
Ott
tenyészik a bús árvalányhaj
S kék
virága a szamárkenyérnek;
Hűs
tövéhez déli nap hevében
Megpihenni
tarka gyíkok térnek.”
Itt már
ragyogott a szeme, hangja szeretettel volt tele. A nyárfaerdő, a visító vércse,
a tarka gyíkok világa egészen magával ragadta. Magával ragadta, hisz arról
beszélt, ami lelkének az egyik legfontosabb zuga, világa. Ez a természet, a
fák, a növények és az állatok. Az, amiért, én is tudom, hogy rajong. De most
nem kellett ez a háttérismeret, önkéntelenül is elárulta magát a költő szavain
át.
Mikor
a vers végéhez ért, magamhoz öleltem. Ragyogott a szeme és az enyém is, mert szép
volt a szavalat, volt érintése és kisugárzása. Érintése, mert megtalálta benne
azt, ami az övé, ami a lelkéből szólt. El is mondtam neki, hogy mennyire
megfogott. A megpihenni térő tarka gyíkokról még soha nem hallottam senkit
ilyen szeretettel beszélni. Elmosolyodott. Nem szólt semmit. De mosolyának és
szavalatának élménye az enyém lett. Ezután már én is más szemmel nézek a tarka
gyíkokra – oly szeretettel, mint a kisfiam.
Ki
mit szeret? – fogas kérdés. Hisz nem látunk bele a másik lelkébe. De elég egy pillanat,
hogy feltáruljon az, ami általában rejtve van. Rejtve, mert nincsen elég idő és
alkalom arra, hogy az ember beszéljen róla. Rejtve, mert az ember rejteni
akarja a hamis, az őszinteséget nélkülöző világban. Rejtve, mert nem korszerű
és nem elég modern szíve szeretetének, rokonszenvének tárgya. Rejtve, mert fél
attól, hogy mi történik akkor, ha megmutatja ki is ő valójában.
Az ember sokszor rejtőzködő
életmódot folytat, hogy illeszkedjen a külső elvárásokhoz. Pedig nem vagyunk
egyformák. Ugyanazt a verset sem tudjuk egyformán elmondani. Nem is kell. Az
ember arra született, hogy megmutassa egyéni színét, tehetségét, lelkesedését,
lelkének egyedi és különleges tartalmát. Az ember arra született, hogy megmutassa,
mit szeret, és nem azt, amit megvet. Az ember arra született, hogy megtalálja
azt, amit magáénak érez a szeretet jegyében és nem a gyűlöletében. Milyen más
lenne a világ, a politika, a kommunikáció, ha az emberek a sok hangsúlytalan
dolog között a számukra lényegesekről beszélnének, és úgy mondanák a szavakat
egymásnak, hogy abban nem az ellenségeskedés, hanem a szeretet lángja lobogna!
Ha nem csak letudni akarnák azt, amit éppen tesznek, hanem megélni, és adni a
kincsből, mi bennük van.
Szó, mozdulat, tekintet – ezek
jellemeznek minket. Gondold meg „mit” mondasz ki, és „hogyan” üzensz! A „hogyan”
sokat elárul Rólad. A hangodnak lehet érintése, a szemed csillogása felfedheti
igazi lényeged. Ahogyan beszélsz, megmutatja mit szeretsz! S vedd észre, lásd
meg, „hogyan” szólal meg a másik, mert kiderül valójában milyen, mit szeret...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése